Weerbaar Vooruit!

Ziet u dat uw kind onzeker is, weinig zelfvertrouwen heeft, moeilijk voor zichzelf op kan komen en uw kind hier zelf sterker in wil worden? Een weerbaarheidstraining is dan net het steuntje dat uw kind nodig heeft.

In de weerbaarheidstraining leert uw kind in een klein groepje (4 kinderen) onder andere:

• Negatieve gedachten herkennen en ombuigen naar helpende gedachten
  • Reflecteren over het eigen gedrag en wat dit kan doen met jezelf en de ander
  • Omgaan met kritiek en boosheid
  • Hoe je naar oplossingen kunt zoeken door bijvoorbeeld hulp te vragen
  • Opkomen voor zichzelf en aangeven wanneer iets niet leuk is

Dit doen we door een stukje theorie te behandelen, maar vooral door spelletjes en oefeningen. Een kind leert het beste door dingen te doen en te ervaren.

Na elke bijeenkomst ontvangen de ouders een kort algemeen verslag, zodat er ook thuis aandacht besteed kan worden aan de geoefende onderwerpen. Een kind leert alleen door te blijven oefenen in verschillende situaties en door zich gesteund te voelen door de volwassenen om zich heen.

In de laatste bijeenkomst laten de kinderen aan hun ouders zien wat zij meenemen uit de training om zichzelf nog verder te ontwikkelen.

Een bijeenkomst ziet er ongeveer als volgt uit:
De kinderen komen binnen en kunnen eventueel tekenen of lezen, als iedereen er is gaan we van start. Bij elk onderwerp wordt kort uitleg gegeven, daarna volgt er een koppeling naar eigen ervaringen en doen we oefeningen en/of spelletjes. Halverwege hebben we even pauze en kunnen we wat drinken en een koekje eten. We sluiten af met een kleine samenvatting en doelen voor die week.

De training bestaat uit 8 bijeenkomst van 1,5 uur. Er kunnen 4 kinderen uit groep 7/8 deelnemen. Tijdens de eerste bijeenkomst krijgen de deelnemers een werkmap met alle onderwerpen en verschillende oefeningen.

Als u na het lezen van deze informatie nog vragen heeft kun u contact met mij opnemen. We plannen een kennismaking en kijken of de training past bij de doelen van uw kind.